در حال بارگذاری
بالا
  • ۴ بازدید
  • ۴ بازدید
  • ۷ بازدید
  • ۴ بازدید
  • ۳ بازدید
  • ۴ بازدید
  • ۵ بازدید
  • ۴ بازدید
    ۱۷:۲۸ ۹۶/۰۴/۳
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۴ بازدید
    ۱۷:۲۹ ۹۶/۰۴/۳
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۵ بازدید
  • ۶ بازدید
  • ۴ بازدید
    ۲۳:۲۹ ۹۶/۰۴/۱
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ۵ بازدید
  • ۸ بازدید
  • ۷ بازدید
  • ۸ بازدید
  • ۶ بازدید
  • ۷ بازدید
  • ۱۰ بازدید
  • ۴ بازدید
  • ۴ بازدید
  • ۶ بازدید
  • ۵ بازدید
  • ۵ بازدید
  • ۶ بازدید
    ۱۸:۰۷ ۹۶/۰۳/۲۲
    #کنترل_چشم_بهترین_راه_درمان_مریضی_جنسی یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل جنون جنسی یک انسان و آرام شدن دل و ذهن او نقش دارد، دستور به کنترل چشم از نگاه کردن به صحنه ها ویا دوری از اشخاصی است که نحوه پوشش آنها ویا نحوه معاشرت آنها پیام جنسی دارد و میتوانند مقدمه خوبی برای پیدا کردن یک حال وهوای جنسی در انسان باشد ودل و ذهن انسان را به فساد بکشاند. من آنچه دیده ام از دل و دیده تا کنون از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام(1) کنترل چشم به تنهایی درمان مریضی جنسی نیست وتنها در صورتی میتواند درمان محسوب شود و نتیجه خوبی بدهد که با ازدواج همراه باشد و در کنار هم بودن این دو گزینه است که میتواند یک نسخه کامل محسوب شود؛ حتی ازدواج هم برای کسی که کنترل چشم ندارد نمیتواند درمان محسوب شود چرا که بدون شک اینچنین شخصی با چشم چرانی و دیدن صحنه های مهیج جنسی از همسر خود نیز دلسرد خواهد شد و به دنبال آنچه دیده است خواهد رفت. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) «النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه» «نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد» پاورقی 1-برای چشمهایت-راستگو،صفحه4 2-بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص38 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۶ بازدید
    ۱۸:۴۰ ۹۶/۰۳/۲۱
    رسول اکرم(صلی الله علیه واله) «الْمُؤْمِنُ‏ یَأْکُلُ‏ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ»(1) «مؤمن با توجه به میل خانواده اش غذا میخورد» درست است که یکی از خصلت ها وخصوصیات مؤمن استواری و مستحکم بودن در برابر خواسته های غیر شرعی و مخالف رضای پروردگار است که از طرف اطرافیان او و حتی شاید خانواده اش به او میشود. ولی از طرفی هم، همان مؤمن وآدمی که وقتی به او پیشنهاد خلاف شرع میشد، به هیچ عنوان نمیتوانستی راضی اش کنی، حالا اگر به همان مؤمن وهمان آدم در امور مباح وغیر واجب زندگی(مثل غذا خوردن) نگاهی بیاندازی، انگار نه انگار که همان آدم قبلی است؛ چرا که به راحتی خواسته خانواده اش را بر خواسته های شخصی وامیال خودش مقدم میدارد و ترجیح میدهد وبا توجه به میل خانواده اش کار میکند . پاورقی 1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص 12 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۸ بازدید
    ۱۲:۱۴ ۹۶/۰۳/۲۳
    سلام علیکم ممنون التماس دعا
    ۱۱:۴۰ ۹۶/۰۳/۲۱
    سلام احسنت بسیار عالی
  • ۶ بازدید
  • ۶ بازدید
    ۱۴:۰۸ ۹۶/۰۳/۲۱
    سلام.. ممنون
    ۰۱:۲۹ ۹۶/۰۳/۲۱
    سلام..احسنت
  • ۶ بازدید
    ۱۷:۲۳ ۹۶/۰۳/۲۰
    بسیار عالی..ممنون از مطالب خوبتون
    ۱۷:۰۶ ۹۶/۰۳/۲۰
    #علم_وادب_تعیین_کننده_قدر_منزلت_مؤمن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «یَا مُؤْمِنُ إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِدْ فِی تَعَلُّمِهِمَا فَمَا یَزِیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ أَدَبِکَ یَزِیدُ فِی ثَمَنِکَ وَ قَدْرِک‏» «ای مؤمن، علم وادب بهای جان توست، پس در یادگیری آنها بکوش زیرا که هر قدر بر علم وادب تو افزوده شود بر ارزش ومنزلت تو نیز افزوده شود» از کلمه مؤمنی که در اول حدیث شریف آمده معلوم است که باید برای دو کلمه"ارزش ومنزلتی" که در آخر حدیث آمده، معنایی غیر از ارزش ومنزلت اجتماعی تصّور کرد هر چند که گرفتن همچنین معنایی هم بعید به نظر نمیرسد. در هر صورت اگر برای مؤمنی علمی تصوّر شود این علم برابر با "نور" خواهد بود واگر علمی برابر با "نور" شد پس بدون شک هادی وهدایت کننده به سوی قرب پروردگار عالم خواهد بود. از طرفی اگر از ادب صحبت به میان آمده، پس از نحوه تعامل با مخلوقات خدا واطرافیان یک انسان صحبت به میان آمده که چگونه یک مؤمن با پیرامون خود با توجه به علمی که در سینه دارد، تعامل و معاشرت سازنده و سالمی برقرار میکند. در مجموع علم ومعرفت موجود در سینه یک مؤمن و نحوه تعامل ومعاشرت او با مردم با توجه به آن علم ومعرفتی که در سینه خود حمل میکند، تعیین کننده قدر ومنزلت معرفتی یک مؤمن خواهد بود چرا که ادب بدون داشتن علم ومعرفت، ادب نیست و از طرفی علم ومعرفتی که ثمره اش مدارا و تحمّل انسانهای جاهل ونا آگاه ویا احترام یا تکریم افراد فاضل وعالم نباشد، آن علم ومعرفتی نیست که بشود روی آن حساب باز کرد واز آن بهره چندانی برد. پس در نتیجه هر چه چقدر یک مؤمن در تحصیل علم وادب بکوشد به همان اندازه بر ارزش ومنزلت او نزد خداوند متعال افزوده خواهد شد. پاورقی 1-بحار الأنوار(ط - بیروت)، ج‏1، ص 180 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۴ بازدید
    ۲۰:۲۴ ۹۶/۰۳/۱۹
    بسیار عالی...
    ۱۸:۵۹ ۹۶/۰۳/۱۹
    #طرف_حساب_ما_خداست_نه_شما امام صادق(علیه السلام) «مَنْ‏ أَتَاهُ‏ أَخُوهُ‏ الْمُسْلِمُ‏ فَأَکْرَمَهُ فَإِنَّمَا أَکْرَمَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ»(1) «کسی که برادر مسلمانش نزدش آید و وی را گرامیش دارد، در حقیقت خدای متعال را گرامی داشته است» جدای از اخلاق ورفتار اجتماعی و جدای از ادب واحترامی که هر کدام از ما در روابط روزانه خود در برخورد با دیگران باید رعایت کنیم، اگر کمی دقت کنیم میبینیم در این برخوردها ودر این روابط درواقع ما هر کسی را با توجه به یک ویژگی وبا توجه به خصوصیتی که از او میشناسیم تکریم میکنیم. مثلاً بعضی ها را به خاطر ثروتشان تکریم میکنیم وبعضی را به خاطر مقام یا پستی که در اداره یا سازمانی دارند تکریم میکنیم و.... ولی در این شلوغی های اجتماعی وروابط ها و احترام هایی که به خاطر منافع خودمان به دیگران میگذاریم، اگر کسی را تنها به خاطر مؤمن بودنش تحویل بگیریم وتنها به خاطر روحیات و خلقیات ایمانی او وی را مورد تکریم قرار دهیم در واقع خداوند را تحویل گرفته ایم وخداوند را تکریم کرده ایم، چرا که نیّت ما در این تکریم واحترام شخص مؤمن، نه خود آن شخص بلکه آن روح ایمان و اخلاق الهی او بوده که او را به خداوند عالم مرتبط کرده است. پس وقتی ما در تکریم واحترام اشخاص بدون توجه به عناوین وجایگاه اجتماعی آنها، تنها آن روح ایمانی واخلاق الهی را مورد توجه قرار بدهیم طبق بیان حدیث شریف در حقیقت خدای متعال را گرامی داشته ایم. پاورقی 1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 206 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۱۰ بازدید
    ۰۳:۳۷ ۹۶/۰۳/۱۹
    #داشتن_نیت_خیر_لازم_است_ولی_کافی_نیست امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «مَنْ‏ وَعَظَ أَخَاهُ‏ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِیَةً فَقَدْ شَانَهُ»(1) «هر کس برادرش را پنهانی اندرز دهد او را آراسته وهر کس او را آشکارا اندرز دهد خوارش کرده» مسلم است که داشتن یک اخلاق خوب ورعایت هر چه بیشتر آداب ورفتار اجتماعی مخصوصاً مسائل اخلاقی چقدر میتواند روی شخصیت وروابط اجتماعی یکنفر مؤثر باشد. یک دوست خوب ودلسوز نیز میتواند بهترین همراه وبهترین مشاور برای بدست آوردن و تحصیل یک شخصیت خوب اخلاقی واجتماعی برای انسان باشد. ولی رعایت این نکته برای هر دوستی لازم است که محافل عمومی وجمع های چند نفره جای مناسبی برای بیان اخلاق ها ورفتارهای نا مناسب دوستانمان نیست، چرا که ممکن است ذهنیت جمع نسبت به دوستمان خراب شود وشخصیت او در جمع تحت شعاع قرار بگیرد. ولی در مقابل بیان ایرادها و نکته هایی که به نظرمان میرسد برای اصلاح و بالا رفتن شخصیت اجتماعی دوستمان مناسب باشد در پنهانی ودر جمع دو نفره خودمان با زبانی نرم و با محبّت، خیلی میتواند به دوستمان کمک کند؛ چرا که کمترین فایده اینچنین اندرزی، خراب نشدن شخصیت اجتماعی دوستمان در محافل عمومی و ذهنیت مردم است. پاورقی 1-تحف العقول، النص، ص 489 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۷ بازدید
    ۰۳:۳۷ ۹۶/۰۳/۱۹
    #میشه_بیشتر_هم_دقت_کرد امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «مَنِ‏ اتَّخَذَ أَخاً مِنْ غَیْرِ اخْتِبَارٍ أَلْجَأَهُ الِاضْطِرَارُ إِلَی مُرَافَقَةِ الْأَشْرَار»(1) «هرکس بدون آزمایش دوستی برای خود انتخاب کند، به ناچار به رابطه با بدان گرفتار خواهد شد» اگر قرار باشد هر کسی که جلوی راه ما پیدا شد، بدون اینکه اخلاق و رفتار او را بسنجیم وبه صِرف اینکه انسان خوش اخلاقی بود او را برای خود دوست انتخاب کنیم، ریسک خیلی بزرگی کرده ایم؛ چرا که احتمال شرور بودن ونااهل بودن اینچنین همنشینی میرود. واز طرفی دیگر بعد از ایجاد رابطه دوستی، وبعد از اینکه مردم ما را با او در کنار هم دیدند، جدا شدن و رها کردن اینچنین دوستی وبعد از آن جمع کردن وتحمل "حرف وحدیث مردم" که به خاطر دوستمان پشت سر ما گفته اند نیز کار تقریباً سختی خواهد بود وما را به اضطرار و پریشانی خواهد انداخت. پس بهتر است قبل از هر انتخابی وقبل از اینکه با کسی رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کنیم، به صورت اجمالی اخلاق ورفتار فردی، خانوادگی، واجتماعی دوستمان را سنجیده باشیم تا به مشکل بر نخوریم. پاورقی 1-عیون الحکم و المواعظ(للیثی)، ص434 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۶ بازدید
    ۰۰:۱۶ ۹۶/۰۳/۲۰
    واقعاً
    ۰۳:۴۱ ۹۶/۰۳/۱۹
    سئل امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «فَأَیُّ صَاحِبٍ لَکَ شَرٌّ قَالَ الْمُزَیِّنُ‏ لَکَ‏ مَعْصِیَةَ اللَّه‏» «از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)سؤال شد بدترین همنشین چه کسی است؟فرمودند آنکه معصیت خدا را در نظرت زیبا جلوه دهد.» اگر قبول داشته باشیم که انبیاء فرستادگان خدا برای ما هستند تا آیین بندگی و زندگی خوب را به ما یاد بدهند واگر قبول داشته باشیم که دوری از گناه وترک معصیت خداوند یکی از مهمترین ویکی از اصلی ترین آموزه هایی است که تمام انبیاء برای پیاده کردن وآموزش آن به امّت هایشان به دستور خداوند برای تحقق آن وقت میگذاشتند و کار میکردند، دیکر هیچ توضیح اضافی برای تبیین حدیث شریف از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) وقتی که در پاسخ به کسی که از بدترین همنشین سؤال کرد وحضرت فرمود:دوستی که معصیت خداوند را زیبا جلوه دهد؛ لازم نیست. پاورقی 1-من لا یحضره الفقیه، ج‏4، ص 383 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۹ بازدید
  • ۹ بازدید
  • ۸ بازدید
    ۰۳:۴۱ ۹۶/۰۳/۱۹
    #ناراحتی_ندارد_باید_عاقل_بود امام صادق(علیه السلام) «أَحَبُ‏ إِخْوَانِی‏ إِلَیَ‏ مَنْ أَهْدَی إِلَیَّ عُیُوبِی»(1) «دوست داشتنی ترین دوست وبرادرم کسی است که عیبهایم را به من هدیه کند» یک رابطه دوستانه خوب و سازنده وقتی رقم میخورد که در اولین درجه این رابطه برای ما فایده ها و منافع تربیتی خوبی داشته باشد، در غیر اینصورت در رابطه ای که هر روز بیشتر از دیروز بر بی ادبی ها وبی اخلاقی های ما می افزاید چه خیری میتواند وجود داشته باشد. اگر بنا بر داشتن یک دوست خوب داریم پس مسلماً دوستمان باید دوستی باشد که با اخلاق ورفتارش ما رامتوجه نقاط ضعف ها وحتی نقاط قوتمان در اخلاق ورفتارمان کند وهمچنین ما هم سعی کنیم با رفتار و کردارمان در اولین درجه اینچنین فایده ای برای دوستانمان داشته باشیم. پاورقی 1-الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 639 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۹ بازدید
    ۱۶:۰۳ ۹۶/۰۳/۱۳
    سلام علیکم. لطفا در رابطه با فیلم #ویلایی ها و تبعات #عدم_حمایت حزب اللهی ها از این فیلم توی شبکه های اجتماعی چیزی بنویسید.نگذاریم سرنوشت این فیلم سرنوشت #یتیم_خانه بشود.خصوصا که دقیقا همین روز ها فیلمی ایرانی به اسم "لرد" با مجوز ارشاد و پول بیت المال علیه ایران و اسلام ساخته میشه و به جشنواره کن میره و حزب اللهی ها هییییچ واکنشی نشون نمیدن. در پناه حق....// بسم رب الخالق//...با توجه به اهمیت هنر و نقش عظیم آن در تمدن سازی به جرئت میتوان گفت اگر تا دیروز پشت خاکریز های خاکی میجنگیدیم,امروز پشت خاکریزهای پرتره ای و #سینمایی میجنگیم.و چه بد آن روزی که رزمنده ما برای ما "تک و تنها"بجنگد.#حمایت از هنرمندان و #ساخته های_انقلابی همانا تقویت #جبهه فرهنگی انقلاب است.دوستان گرامی "یتیم خانه ایران"را امثال #ما تخریب کردند چون متوجه اهمیت حمایت #دسته_جمعی و همگانی از آن نبودند.فرصت را غنیمت شماریم و نگذاریم که سرنوشت فیلم فاخر "#ویلایی_ها" به کارگردانی منیر قیدی,محو شدن در تاریخ سینما باشد و از روی پرده های سینما برداشته شود.... #نشر_حداکثری .....و ان ینصرالله تنصرکم..... #تا_مبارزه_هست_ما_هستیم
  • ۱۲ بازدید
    ۰۳:۴۳ ۹۶/۰۳/۱۹
    #دوستی_هم_قواعدی_داره امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «لَا تُؤَاخِ مَنْ یَسْتُرُ مَنَاقِبَکَ وَ یَنْشُرُ مَثَالِبَکَ»(1) «با کسی که خوبیهایت را میپوشاند وعیبهایت را آشکار میکند دوستی مکن» اگر قرار باشد اسم دوست روی کسی گذاشت ورابطه دوستانه با کسی داشت در درجه اول اولین چیزی که در این رابطه باید مد نظر گرفته شود این است که آیا در این رابطه برای من فایده اخلاقی و تربیتی وجود دارد؟! آیا در این رابطه من چیزی یاد خواهم گرفت ومنفعتی به من خواهد رسید؟! آیا در این رابطه من میتوانم فایده و سودی برای دوستم داشته باشم که او به آن نیازمند است؟ و... اگر قرار باشد با کسی دوستی کنیم که دوستی ما جوابگوی هیچ کدام از سوالات مطرح شده نیست واز طرفی هم این دوست ما خوبیهای ما را نمیگوید که هیچ، بدیهای ما را هم فاش میکند، واقعاً چه دلیلی برای گذراندن اوقات خود با این چنین شخصی خواهیم داشت؟ چرا رابطه خود را با این چنین اشخاصی به یک احوال پرسی کوتاه محدود نکنیم؟ قاعده این است که دوست آدم اگر از آدم اخلاق بدی ببیند باید به دوستش در خلوت ودوراز جمع تذکر دهد تا او هم در صدد اصلاح خود بر آید نه اینکه در میان جمع او را مورد اندرز قرار دهد ویا اینکه بدی های او را در بین مردم منتشر کند تا او را خوار گرداند. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ‏ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِیَةً فَقَدْ شَانَه‏»(2) «هر که برادر خود را پنهانی اندرز دهد او را آراسته وهر که آشکارا اندرزش دهد او را خوار ساخته» پاورقی 1-عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص 519 2-بحارالانوار،ج71،ص166 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۹ بازدید
  • ۱۲ بازدید
  • ۱۱ بازدید
    ۰۳:۴۳ ۹۶/۰۳/۱۹
    #قهر_کردن_هم_اصولی_داره امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «إِنْ‏ أَرَدْتَ‏ قَطِیعَةَ أَخِیکَ فَاسْتَبْقِ لَهُ مِنْ نَفْسِکَ بَقِیَّةً یَرْجِعُ إِلَیْهَا إِنْ بَدَا لَهُ ذَلِکَ یَوْماً»(1) «اگر خواستی با برادرت قطع رابطه کنی پس راهی نیز باقی بگذار تا اگر روزی خواستی رابطه دوستانه خود را ادامه بدهی، بتوانی برگردی» بعضی ها فکر میکنند که اگر از کسی خوششان نیاید و یا اینکه اگر با کسی دوستی کردند ومدتی همکار بودند، حالا که قرار است از هم جدا شوند ویا مدت همکاری آنها تمام شده است چون دیگر لحظات آخر است میتوانند بابت هر ناراحتی وبابت هر ایرادی که به دوست یا همکارشان داشتند هر حرفی که به ذهنشان میرسد را به او بگویند. همچنین کاری با اینچنین روشی در درجه اول یک بی ادبی و یک بی اخلاقی محض است ودر درجه دوم نیز همانطور که درحدیث شریف در کلام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) خواندیم از نظر عقلانی نیز اینچنین کاری مصلحت نیست چرا که اگر احتمال این برود که روزی دوباره همکار شویم ویا روزی دوباره به دوستیمان ادامه بدهیم، ماندن یک ذهنیت خوب و سالم از رابطه کاری ویا دوستانه قبلی شرط این کار خواهد بود. پاورقی 1-نهج البلاغة(للصبحی صالح)، ص 403 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/
  • ۱۱ بازدید
  • ۱۲ بازدید
  • ۱۰ بازدید
    ۰۳:۳۹ ۹۶/۰۳/۱۹
    #صمیمی_باش_ولی_ساده_نباش امام صادق(علیه السلام) «لَا تُطْلِعْ‏ صَدِیقَکَ‏ مِنْ سِرِّکَ إِلَّا عَلَی مَا لَوِ اطَّلَعَ عَلَیْهِ عَدُوُّکَ لَمْ یَضُرَّکَ فَإِنَّ الصَّدِیقَ قَدْ یَکُونُ عَدُوَّکَ یَوْما»(1) «دوستت را از اسراری که اگر آن اسرار به دست دشمنت بود میتوانست بوسیله آنها به تو ضرر بزند مطلع نکن، چرا که گاهی اوقات دوستان نیز دشمن میشوند» دوست بودن، دوست داشتن، محبت ورزیدن، اجتماعی بودن، و در نهایت یک انسان خوش اخلاق و مهربان بودن که همه دوست دارند با اینچنین آدمی دوست باشند، هیچ وقت به معنای فاش کردن وعمومی کردن اسرار زندگی شخصی وکاری انسان نیست. داشتن رابطه خوب وصمیمی با دوستانمان ویا همسرمان هیچ وقت بدین معنی نیست که ما کاسه دلمان را برای آنها باز کنیم وهر چیزی که در ذهن داریم برای آنها تعریف کنیم. در خیلی از موارد بودند کسانی که به بهانه صمیمی بودن و یا زن وشوهر بودن هر حرف وهر چیزی که میدانستند وبه ذهنشان میرسید را برای یکدیگر تعریف می کردند وهمین صمیمیت افراطی باعث ایجاد سوءظن ها و تشویش خاطرها برای هر دو طرف می شد ویا حتی در مواردی هم از همین حرفها و سخنانی که در هنگام "صمیمیت" وبه اسم "صمیمیت" رد وبدل می شده در خراب کردن و متهم کردن یکدیگر استفاده می کردند. در حالی که تنها با یک روی گشاده و اخلاق نرم وانتخاب جملاتی زیبا میتوان محیطی صمیمی وپر از نشاط برای خانواده واطرافیانمان فراهم کرد. این توصیه ای که امام صادق(علیه السلام)در حدیث شریف به آن اشاره کرده اند بیشترین مصداقش را در سازمانهای رسمی حکومتی و نظامی می توان پیدا کرد که بهترین مکانها برای حضور افرادی مغرض در لباس همکار و دوست می باشند. پاورقی 1-تحف العقول، النص، ص 312 برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس http://vademoghadas.ir/